De Techniek

Accu

De accu is het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets. De accu bepaalt namelijk hoe lang er met de motor gereden kan worden. Accu’s worden gemaakt uit verschillende stoffen. Nikkel-metaalhybrides worden het meest gebruikt, lithium-ion accu’s  en dan zijn er nog lithium-polymeer accu’s, die over het algemeen een stuk sneller zijn op te laden. Het hangt er per type accu aan hoe lang deze werkt voordat hij opnieuw moet worden opgeladen. Uiteraard speelt de kwaliteit (en daarmee de prijs) van de accu daarbij ook een grote rol.

Bij een accu is het erg belangrijk dat deze het tijdens gebruik zo lang mogelijk doet (de actieradius), snel op te laden is en bij voorkeur ook váák is op te laden. Op die manier hoeft u niet na een paar jaar al een nieuwe accu te kopen. Sommige fietsen kunnen ruim 100 km bereden worden voor de accu moet worden opgeladen, andere zijn na 60 km al aan opladen toe. Het ligt aan de te rijden afstanden of u het geld er voor over heeft om een betere accu aan te schaffen.

Er wordt tegenwoordig steeds meer geëxperimenteerd met een lithium-ijzer-fosfaat accu. Deze is momenteel nog te duur om standaard te gebruiken voor consumentenmodellen, maar vanwege de lange levensduur (10 jaar en meer dan 2000 keer op te laden) zal hier steeds meer gebruik van gemaakt worden. Een bijkomend voordeel is dat deze accu geen prestatieverlies heeft bij lage of hoge temperaturen.

De meeste elektrische fietsen hebben afneembare accu's en kunt u opladen op elk punt dichtbij het stopcontact, hier is geen speciale aansluiting voor nodig. Het ligt er per fiets aan of u de accu los kunt maken en apart kunt opladen of dat u de elektrische fiets dischtbij het stopcontact moet stallen. Omdat er een normaal stopcontact wordt gebruikt, kunt u uw elektrische fiets overal opladen. Ook als u bij iemand op bezoek gaat bijvoorbeeld. Omdat het maar zo’n 5 cent aan elektriciteit kost om de accu één keer op te laden hoeft u zich geen zorgen te maken dat u die persoon op kosten jaagt. Maar er komen ook steeds meer oplaadpunten in openbare gebouwen, zoals restaurants en winkels. Die zijn zowel voor de elektrische auto als de elektrische fiets.

De Motor

Een elektrische fiets heeft een accu die gelinkt is aan een motor, deze stuwen de elektrische fiets voort. Het meest gebruikt is een hubmotor, dat is een motor die direct wordt gekoppeld aan het wiel. Ook scooters maken over het algemeen gebruik van hubmotoren. Van de hubmotor zijn er twee soorten, namelijk mét of zónder inwendige tandwieloverbrenging.

Het verschil tussen een motor met of zonder inwendige  tandwieloverbrenging is lastig te herkennen en de prestaties hoeven niet te verschillen. Zonder inwendige tandwieloverbrenging lijkt de hubmotor nog het meeste op een elektromotor met een vastgezette as, waarbij de motor zelf niet ronddraait. Bij de hubmotor mét inwendige tandwieloverbrenging, bestaat de motor uit een kleine elektromotor die een hoog toerental oplevert. Door middel van een tandwielstelsel wordt dit toerental omlaag gebracht.