De Service

Service

Zowel voordat u een fiets heeft gekocht als daarna verwacht u een bepaalde mate van service van uw fietsenwinkel. Dit element is vanzelfsprekend voor de fietsenwinkel die het FietsNL-keurmerk dragen. De FietsNL erkende fietsenwinkels beloven minder maar leveren meer.

Rijklaar maken

Een nieuwe fiets wordt altijd rijklaar afgeleverd voordat deze aan u wordt overgedragen. Dit rijklaar maken betekent dat er in totaal 47 controlepunten worden nagelopen, bijvoorbeeld het opspannen van de spaken, het afstellen van uw versnellingssysteem, werkende verlichting en nog veel meer. Daarnaast wordt de fiets zodanig afgesteld, dat deze optimaal op uw lichaam is aangepast. “De muizen” van uw handen, uw schouders en uw onderrug zijn gevoelige punten en verdienen daarom de nodige aandacht. Op deze manier kost het zo min mogelijk energie om comfortabel te fietsen.

Onderhoud en Leenfietsen

Alle fietsen en producten die bij de fietsenwinkel vandaan komen vallen onder de garantie van de fietsenwinkel. Mocht er service of onderhoud nodig zijn aan uw fiets, of wilt u deze bij de werkplaats afleveren voor een service- of onderhoudsbeurt, dan doet de FietsNL erkende fietsenwinkel altijd de afhandeling voor u. Eventueel staat er in overleg zelfs een leenfiets voor u klaar! Voordat een fiets wordt (terug)geleverd aan een klant, wordt alle uitgevoerde onderhoud en service grondig gecontroleerd. Ook als u daar zelf om vraagt zal de medewerker een controle uitvoeren. Bij eventueel meerwerk tijdens een onderhoudsbeurt wordt altijd vooraf met u contact opgenomen, zodat u later niet voor verrassingen komt te staan. Bijvoorbeeld als de onderhoudsbeurt daardoor duurder uitkomt dan verwacht of het een dag langer duurt voor u uw fiets weer kunt ophalen. Kunt u niet zo lang zonder fiets? Bij FietsNL-erkende fietsenwinkels is het in overleg mogelijk om een leenfiets mee te nemen als uw eigen fiets in onderhoud is.

De FietsNL criteria

De FietsNL criteria zijn ook van toepassing op elektrische fietsen. Fietsenwinkels die alleen gespecialiseerd zijn in sportieve fietsen leveren niet altijd elektrische fietsen. Het personeel laat zich jaarlijks bijscholen of volgt cursussen om de voorlichting en het advies over elektrische fietsen up-to-date te houden. Voor het onderhoud geldt dat de fietsenwinkel gecertificeerd moet zijn om dit bij elektrische fietsen te mogen uitvoeren.

Klachten Afhandeling

In principe gaan wij ervan uit dat wanneer een fietsenwinkel het FietsNL-keurmerk heeft toebedeeld gekregen, u geen klachten zult hebben. Mocht dit toch het geval zijn, dan wordt uw klacht gerespecteerd en altijd serieus behandeld als u deze aan een medewerker van de fietsenwinkel uit. Samen met u wordt dan naar een oplossing gezocht voor het ontstane probleem of gekeken naar eventuele compensatie als uw klacht niet (meer) op te lossen valt.